Novel Seandainya Kau Mengerti Hati Ini

Prolog


Suasana yang sunyi dimalam hari membuat jiwaku resah. Seandainya bisa aku memutarkan masa yang lalu aku tidak mahu ianya berlaku dalam diari kehidupanku. Kerana cinta aku tercampak jauh dari bumi malaysia jauh dari keluarga yang aku sayangi. Sudah hampir 5 tahun aku tidak menjejak kaki ketanah airku. oh...alangkah indahnya jika aku tidak terjebak dalam sendiwara cinta ini. Dian Darwina bt Mohd kamil kenapa kau terlalu alpa pada kasih seorang lelaki yang bernama Tengku Syed Ikmal Hakim bin Tengku Muzzafar



Mama....kenapa mama menangis lagi? pertanyaan dari bibir mungil itu membuatkan lamunanku terhapus. Aku kembali kealam realiti. Sayang...mama tak nangislah. Mata mama tiba-tiba je terasa pedih je, tadi mama gosok mata sebab tu mata mama merah. Sorrylah sayang, mama ganggu Lia tidur ke pertanyaan ku pada puteri tunggal ku yang kini berusia hampir 5 Tahun. Tak de lah ma... tadi Lia mimpi jumpa Papa. Papa cakap dia rindu kita sangat dengan kita betul ke ma?. Hatiku dipagut sayu dengan soalan si kecil itu.

Aku cuba mengalih soalannya. "Sayang...kalau kita balik Malaysia nak tak ku aju soalan tentang inginan ku untuk kembali menetap di Malaysia". Aku rasa sudah sampai masanya untuk aku kembali ketanah air. Lia nak ma tentu seronok kan jawab anak ku dengan teruja. Tapikan ma, nanti lia kena tinggalkan suzy, Ben dan kawan Lia yang lain kat sini....aju puteriku. Ada nada sedih pada suaranya. Ia..lah sayang mereka tak boleh ikut kita jugak. 

Mama promise, kita boleh datang sini bila ada masa and then sayang boleh jumpa mereka semula. Ye ke ma....wah seronoknya bila kita nak balik Malaysia. My be, next month sayang. Mama kena selesaikan urusan mama kat sini dulu then baru kita balik Malaysia. Ok sayang? ok ma, set ibu jarinya diangkat tanda setuju. Aku tersenyum memerhati gelagatnya yang mencuit hati kerana terlalu excited untuk pulang ke Malaysia. So, sayang pergi sambung tidur ya arahku.

Hello...assalamualaikum Mia, kau apa khabar? Lama aku tak dengar berita dari kau Dian? kalau pun ye kau excited sangat dengar suara aku jawablah dulu salam aku! Opps.... sori aku lupa nak jawab excited sangat dengar suara kau. Walaikumusalam....kau apa kes tiba-tiba telepon aku, selalunya kau main email je dekat aku...ni direct line ni kenapa? Dah sah-sah tentu melambung bil kau nanti...haha...kedengaran suara Mia ketawakan aku. Aku tak kisah pasal bil tu nanti aku tuntut dengan kau kata ku sambil ketawa. Tak mau aku kau kaya lagi dari aku kata Mia sambil tergelak. 

Mia sebenarnya aku ada benda penting nak bagi tau kau terus ketujuaan asal aku menelefonnya. Apa dia yang penting tue Dian? Kalau aku bagi tau mesti kau terkejut Mia. Yela.... apa dia yang nak kau bagitau, kau nie buat aku suspen je Dian. Aku sebenarnya nak balik menetap di Malaysia!!. Ohh  really, kau tak tipu aku ke Dian!!! Yup...next month aku sampai malaysia Mia. Aku kena settle hal kat sini dulu.

Aku call nie pun nak minta tolong kau carikan aku rumah sewa yang berdekatan dengan tadika. Sebab tu aku call direct line kalau email lambat sampai maklumat kata ku sambil ketawa. Ohh..ye ke Dian nanti aku carikan kau rumah and tadika untuk anak buah kesayangan aku tu kedengaran suara exited Mia yang happy sangat dengan berita yang aku sampaikan. So kau dah dapat ke belum keje kat sini? Aku dah apply satu jawatan kata satu company and dia orang call aku untuk aku lapor diri next month. Urgent jawatan katanya.



Bersambung.....

Nota saya harap anda semua memberi sedikit komen bagi membantu saya memperbaiki mutu karya pertama ini

0 ulasan:



nuffnang ads

Pengikut

Free F Black Chancery Cursors at www.totallyfreecursors.com