Seandainya Kau Mengerti Hati Ini Bab 4

Wina.....Wina... tunggu jap panggil Hakim. Awak nak ape Hakim? Saya nak bagitau esok, dalam pukul 9 pagi saya jemput awak kat depan hostel awak. Ingat tau awak jangan pulak nak mengelak, okey tu je saya nak bagitau. bye Wina. Hakim terus berlalu tanpa sempat Dian berkata-kata. "Eish...menyusahkan betullah mamat nie, kan aku dah cakap aku ada hal." Apa aku nak buat nie? Tak pelah aku try ajak Damia sekali keluar jadi peneman lagipun dia tak cakap aku tak boleh bawa teman. Itu je alasan yang paling baik dari aku keluar berdua dengan dia fikir Dian.




Mia....please kau tolonglah aku. Pujuk Dian sambil merayu pada Damia. Kau nie, kenapa terima pelawaan dia, kan aku dah cakap bagi je apa-apa alasan janji kau tak keluar dengan dia keluh Damia." Aku dah cakap tapi dia buat-buat tak paham je". Tadi pun belum aku kata apa-apa, dia dah terus belah macam tu je. Dian merasa amat geram memikir perangai Hakim tadi.


"Okeylah, aku boleh tolong teman kau tapi dengan satu syarat". Apa dia tanya Dian tak sabar-sabar bila mendengar persetujuan Damia. Kau nie pun, tak sempat aku nak cakap kau dah potong stim ler.. Sori.....sori Mia, aku excited bila kau sudi tolong. Okey apa dia syaratnya tanya Dian. Kau kena belanja aku makan nasi kukus Pak Mail kat depan hostel kita malam nie sebab dah lama aku mengidam tapi tak sempat nak pergi kata Damia sambil tersenyum. Lah itu je... aku ingatkan syarat kau tu besar sangat. "Yang nie kacang je, lepas isyak kita keluar". okey Mia tanya Dian. Okey!! set jawab Mia. Nie aku sayang sangat kat kau Mia sambil memeluk damia, Dian meluah perasaannya.


Selepas sembahyang Isyak Damia dan Dian sampai ke warung Pak Mail. "Mia macam ramai je warung ni!.
Aiseh....kalau lupa ke Dian, esok kan hari minggu sebab tu student ramai malam ni. Lah.... aku lupa Mia. Da sah-sah sini aje tempat lepak yang paling dekat dengan hostel dia orang. Eh...itu macam Tengku Syarifah Elyana and the geng ke Dian?..Siapa Mia? Alah perempuan sombong suka mengedik-gedik yang berlagak pandai a.k.a sepupu Tengku Syed Hakim tak kan kau tak kenal.Oh....Tengku Syarifah Elyana nape lak aku tak kenal dia, kan dia satu course dengan aku kata Dian. Hai nape ler minah tu boleh sesat sampai kat warung ni selalunya tak pernah nampak pun runggut Damia. Tak yah kita sibuk-sibuk pikir pasal dia orang. Jom kita order makan, perut aku dah lapar ni!! kata Dian. Okey kau cari tempat duduk dulu arah aku gi order nasi arah Damia.


Dian, tadi aku dengar budak-budak kat sini cakap Hakim datang makan kat sini. Itu sebabnya minah gedik tu turun padang mencemar duli. Oh ye ke!!....nasib baik kita datang lambat, kalau tak tentu kita tersempak dengan Hakim. "Syukur allahamdulilah". Nape kau cakap macam tu Dian?. Kau tau lah Mia, Hakim sekarang nie pantang terserempak dengan aku mulalah dia nak jaul minyak urat.Tu sebabnya aku tak suka kalau kita terserempak dengan Hakim tentu kita tak dapat makan selesa macam sekarang. Tentu dah sah-sah mamat tu datang kacau kita makan. Dia tu bukannya makan saman dengan apa yang aku cakap kata Dian. Betul jugak kata kau Dian.


Tepat pukul 9 pagi, aku cuba mengintai kelibat Hakim dari bilik hostel. Mana tau mamat tu lupa janji ke... selamatlah aku fikir Dian. Namun jangkaannya ternyata jauh meleset. Kelihatan kelibat Hakim sedang bersandar di tepi kereta Audi R8 yang berwarna putih sambil tersenyum apabila student perempuan yang melintasinya. "Ah... dasar lelaki memang macam tu pantang jumpa perempuan fikir Dian." 

"Mia nape kau belum siap lagi apabila melihat kelibat damia yang memasuki bilik." Mamat tu dah sampai pun. Dian aku betul-betul mintak maaf, aku tak dapat tolong kaulah. Kau keluar berdua ajelah dengan hakim. Nie perut aku dari tadi memulas-mulas asyik keluar tandas, mungkin penangan rojak yang aku makan semalam kut. Aku melihat Mia sedang mengosok perut sambil menahan sakit. 

Kalau macam tu, aku bagi tau hakim tak jadi keluar sebab kau sakit ye. Eh...eh tak payah aku okey lagi. Aku dah makan ubat dan aku nak tidur jap, emm... kau keluar je dengan Hakim tu. Tak baik hampakan harapan orang lagipun kau dah siap, dia pun dah sampai apalagi, baik kau pergi nanti lewat pulak nak balik arah Damia. "Betul ke nie Mia kau ok, kalau aku keluar tanya Dian". Risau jugak nak tinggal Damia seorang-seorang. Aku ok Dian, kau pergi jelah ok. Yelah! aku keluar dulu tapi kalau ada apa-apa kau terus cepat-cepat call aku pesan Dian sebelum keluar. Yelah aku call kau Dian kalau aku tak tahan tanggung sakit jawab Damia.


"Assalamuailaikum... Hakim maaf lambat." Dah lama ke awak sampai? "Walaikumusalam.... tak delah saya pun baru je sampai. Okeylah jemput masuk Wina, sambil pintu kereta dibuka. Hakim menunjukkan sikap macho. Dian terasa segan dengan layan yang diberi oleh Hakim. Suasana sunyi menyelubungi mereka walaupun mereka telah jauh meninggalkan kawasan hostel. Yang hanya kedengaran bunyi lagu dari siaran radio yang dipasang tadi. Er...Hakim kita nak ke mana nie tanya Dian kerna tidak betah dengan situasi sekarang. Kita pergi tengok wayang dan ronda-ronda kat shopping compleks ada benda yang saya nak beli.


Selesai mereka menonton wayang, Hakim membawa Dian kesebuah kedai buku. Awak nak beli buku ke Hakim tanya Dian. Yelah sayang... abang nak beli bukulah. dah nama kedai buka tentu nak beli buku bukan nak beli orang kata hakim sambil ketawa. Apasal mamat nie tiba-tiba bersayang berabang bagai nie seram rasanya detik hati Dian. Hakim nape awak nie tiba-tiba pelik nie. Apa yang peliknya sayang abang okey je! masih normallah. Tak delah awak tiba-tiba bersayang berabang nie nape?

Oh yang tu ke!!, Ingatkan Wina tengok abang bertukar wajah jadi hantu sebab tengok cerita hantu tadi usik Hakim. Ada lak kesitu awak nie Hakim!! saya tanya betul-betul awak main-main pulak rajuk Dian. Ah.... comelnya bila tengok wajah cemberutnya detik hati Hakim. Nak tau ke? tapi ada syaratnya kata Hakim dengan niat nak mengusik lagi. "Nak cakap pun ada syarat-syarat ke marah Dian." Kalau awak nak cakap, baik awak cakap kalau tak nak cakap sudah!! saya tak nak ikut syarat awak kata Dian sambil menarik muka.




bersambung.....

0 ulasan:



nuffnang ads

Pengikut

Free F Black Chancery Cursors at www.totallyfreecursors.com