Pokok Maman

Salam untuk semua. Hari saya nak perkenal satu ulam jeruk. Anda semua penah dengar tak pokok maman. Kalau tempat lain saya tak pasti pokok ini dipanggil nama apa. Tempat saya ia memang terkenal dengan jeruk maman. So, kepada sesiapa yang tak pernah tengok pokok dia nie saya nak perkenal dan cara nak buat jeruk.






Inilah pokok Maman



Yang nie saya zoomkan Daunnya pulak




Okey kita pergi ke cara-cara membuat jeruk maman

Mula-mula kita petik daun yang muda (pucuk)
Lepas tu kita bersihkan dan jemur seketika ( bagi layu daun) macam gambar kat bawah



Daun yang siap dijemur

Langkah seterusnya basuh kejap. toskan
Ambil sedikit nasi yang dingin atau sejuk  (depend pada kuantiti pucuk yang kita ambil)
garam secukup rasa
Air kosong
Peram selama 2 hari
Hari pertama balik daun pucuk tersebut
Hari kedua balikkan juga daun pucuk
Hari ketiga dah boleh makan



Dah siap boleh makan dengan nasi
nak tau rasanya...?
Rasa jeruk ni masam masim dan kelat-kelat gitu.
Apa-apa pun memang best ler tak tau nak cite camner

0 ulasan:



nuffnang ads

Pengikut

Free F Black Chancery Cursors at www.totallyfreecursors.com